Nog twee weken te gaan - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Anja Berg - WaarBenJij.nu Nog twee weken te gaan - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Anja Berg - WaarBenJij.nu

Nog twee weken te gaan

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

17 April 2007 | Oeganda, Mukono

Hoor ik van iedereen dat het in Nederland erg goed weer is met enorm veel zon, breng ik de laatste dagen hier in Afrika door met iets minder weer. Het regenseizoen is dus duidelijk begonnen. Het regent dan af en toe een bui en verder is het dan wel zon. Maar dan zijn de vooruitzichten voor mij in Nederland weer erg goed.
Ik heb eerst wat nieuws over de kinderen, met Obed gaat het niet zo goed, hij is woensdag na de dokter geweest en heeft een infuus gekregen, omdat hij uitgedroogd was. Hij heeft een virus in het lichaam. Het ging niet goed vooruit dus zijn ze vrijdag weer geweest, nu heeft hij een neussonde, waar hij ieder uur O.R.S door krijgt en yoghurt, gelukkig gaat het weer wat beter. Ook met Nathan gaat het niet goed, hij heeft iedere keer koorts en hij eet en drink erg slecht, hij is ook erg mager geworden. Gisteren zijn we met hem na de dokter geweest, de uitslag is dat hij een bacterie in zijn bloed heeft. Hij krijgt nu een antibiotica. We zijn nu wel druk met deze zorgelijke kinderen.
De kleine Christie is ook weer in het huis, de tijd dat Piet en Pita in Nederland waren, was zij bij mensen in Kampala, ze is in die tijd goed gegroeid en weegt nu vijf kilo.
Het is ook erg leuk om te zien dat Jona loopt, ze zijn bij hem nog steeds aan het onderzoeken of zijn wervels wel goed staan. Gisteren kom ik terug vanuit Kampala, zie ik dat Jona loopt, echt geweldig.
Afgelopen woensdag hebben Mariska en ik voor alle vrijwilligers gekookt, dit gaan we nu om de week doen. We waren erin totaal 19, we hadden pasta gekookt, wel grappig dat je dat dan allemaal op een vuurtje aan het doen ben.
Donderdag zijn we na Kampala geweest, we wilde nog een keer na de craftmarkt. We hadden er de hele dag vrij voor genomen, want het is toch wel even twee uurtjes heen rijden en ook weer twee uurtjes terug. We hebben in Kampala gegeten bij de Indiaan, nou we hadden allemaal iets aparts besteld maar het smaakte zeer goed. Toen wij op de terug weg in de matatu zaten, werden we gebeld door Mariska of wij uit Kampala wilde gaan, dit omdat er rellen actief waren. Later hoorde ik dat er 6 mensen gestenigd waren, waaronder een tweetal Aziaten en verder Oegandesen. De rede hiervan is nog niet echt goed bekend, maar het is wel een angstig idee dat je weet dat het zo dichtbij gebeurt.
Zaterdag zouden Mariska en ik met de Pastor na de village gaan, dit doen ze iedere zaterdag. Er komen dan ongeveer 50-70 kinderen, ze gaan dan een Bijbelverhaal vertellen en daarna spelletjes met de kinderen doen. Maar het weer was zo slecht dat het niet doorging. De kinderen die hier komen zijn in de leeftijd van ongeveer 3-16 jaar. Misschien dat ik over twee weken nog een keer mee ga.
Aankomende week gaan Janet en ik misschien met de maatschappelijk werkster mee, ze gaat iedere maand na een aantal gezinnen, om hen te ondersteunen op financieel gebied.
Morgen gaan we de nachtdienst in, dit keer maar voor vier nachten. Ik heb er wel weer zin in, het is erg leuk om in de nachtdienst te werken. De eerste nacht doe ik samen met Mariska en de andere met Janet. Mariska gaat ons vrijdag verlaten, haar drie maanden zijn dan alweer voorbij. Aankomende donderdag krijgen de kinderen hier vakantie, voor drie weken. Dus mn laatste weken zie ik weer de hele dag alle kinderen. Ja, ik heb hier nog maar 13 dagen te gaan, wel erg kort nog, maar ik heb ook wel weer zin om terug na Nederland te gaan, ik ga de kinderen straks zeker missen, maar ik heb dan wel een hele mooie herinnering achter mij liggen……

  • 17 April 2007 - 10:10

    Essie:

    hee anja, jammer dat de kindjes zoo ziek zijn, lijkt me echt zielig, een kindje hoort vrolijk te spelen en dan is het zo! daarom is het zo fijn dat jullie aandacht aan ze kunnen geven!! tis te hopen dat het strax weer wat beter gaat! ja, tgaat nou echt snel, je kom al bijna weer trug, we kunne haast nie wachte hoor!!!!! hindert niks wat regen, anders wordt je veel te bruun!!! geniet van je tijd die je daar nog heb, lekker knuffelen met je kindjes en tot strax....groetjus..

  • 17 April 2007 - 13:12

    Angela:

    Hey Anja,

    wat gaat dat snel he? nog 13 dagen en dan kom je alweer terug, maar dan ben je wel een mooie ervaring rijker.
    16 juni moet je ff vrij houden in je agenda, want dan is het voetbaluitje.

    x An

  • 17 April 2007 - 13:53

    Marielle:

    Heej Zussie.
    Nog maar 13 dagen dus. kun je nog even een kleine 2 weken genieten! moet je echt doen! en zorgen voor de kindertjes! en ja dan kom je naar Nederland! op zich wel mooi dat je ook wel weer zin hebt om terug te komen!!
    Oh ja, ik kom 30 april ook mee, je op halen van het vliegveld, ik heb de hele dag vrij, en hoef pas dinsdag terug te komen! Of je moet niet willen dat ik mee kom??!!
    Ik wist niet dat je die nachtdiensten wel leuk vond!
    Je hebt ook nog wel wat ideeen die je wilt doen, voordat je weg gaat. ik hoop dat het je lukt! om zo nog meer te zien van de mensen in dat land!
    Wel naar dat er weer rellen waren in dat dorp of stad. Gelukkig waren jullie op tijd weer weg! kijk maar uit met die nare dingen!!
    NOu ik ga weer stoppen!
    Succes met de rest! en ik denk dat je nog wel een bericht er neer zet, toch?! voor je weg gaat! ik zie het wel!

    groetjes je grote zus. ;-)

  • 17 April 2007 - 14:01

    Anita:

    Ha Anja,
    Nleuk verhaal weer...
    Geniet nog maar ff van je kids, en werk en succes met je nachtdienst!!Groetjes

  • 18 April 2007 - 05:53

    Martha:

    Het is nog steeds gezellig daar,maar het schiet op voor je.
    Wat vervelend dat er kinderen ziek zijn, verwen ze nog maar lekker.
    Wat leuk dat je hebt gekookt voor alle vrijwillersters en dat het nog smaakte, kun je als je weer terug bent een maaltijd voor ons bereiden we houden ons aaanbevolen. Succes met alles en geniet nog van alles groetjes !!!!!!

  • 18 April 2007 - 07:41

    Anita Broek.:

    Heeeee anja
    Wat maak je toch van alles mee zeg.Wel zielig voor die kinderen dat ze zo ziek zijn maar ze zijn in goeie handen.Nog 13 dgn,wat is het hard gegaan he.Geniet er nog van alles om je heen.Sterkte in de nachtdienst.En dan zien we mekaar weer snel onder genot van een patatje joppie.Okeee.Gegroet

  • 18 April 2007 - 10:06

    Heleen:

    He meis, wat gaat dat snel zeg! nog ff en je bent weer thuis.zo te lezen ben je aardig druk met al die zieke schatjes dus ze zullen je wel erg gaan missen.
    tot over 2 weekjes.
    liefs leen

  • 18 April 2007 - 10:31

    Thelma:

    Hee Anja, Nou knuffel die kids nog maar even goed de laatste dagen want ze zullen je missen. Tot gauw

  • 18 April 2007 - 15:00

    Peet:

    KAN JONA LOPEN???? Foto!!!
    Echt geweldig nieuws. Hoop dat het met Nathan en Obed inmiddels ook beter gaat.
    Sterkte en succes daar
    Liefs (moeders) Peet

  • 18 April 2007 - 16:01

    Ghil:

    Jeetje die tijd is om gevlogen zeg. Wat zielig voor die kids dat ze steeds zo ziek zijn en ze kunnen al zo weinig hebben.
    Nou heel veel succes nog daar.

  • 18 April 2007 - 19:15

    Jolanda Van Omme:

    veel succes in de nachtdienst. het is niet te geloven dat je alweer bijna terugkomt. het zal best weer een hele omschakeling zijn.maar je bent echt een hele ervaring rijker. ik ben benieuwd naar al je verhalen al zijn we wel goed op de hoogte gebleven door je mailtjes.groetjes en veel strekte de laatste 2 weken

  • 19 April 2007 - 03:21

    Willy:

    Hoi Anja , geniet nog maar van je laatste dagen .
    Ben benieuwd naar je verhalen .
    Wel weer gezellig als je terug bent .

    Groet Willy

  • 20 April 2007 - 16:33

    Renate:

    He ANJA,
    Wow, wat gaat het snel he? En je hebt het niet half in gaten, als het allemaal lekker loopt he? Tof om te lezen dat je zoveel bezigheden hebt en op zoveel manier tot steun kunt zijn daar! Echt waardevol! Ik weet zeker dat die mensen daar, jou ook zullen missen!!!
    Ik wens je nog veel plezier en suc6 voor de komende dagen. Geniet ervan.
    Heel veel liefs van Renate

  • 21 April 2007 - 07:13

    Pa En Ma En De Boys:

    Hallo Anja
    Hoe is tie al weer bijna uit de nachtdienst of ben jij degene die weer eens ziek is daar nee toch. k'hoop dat je ook met de Pastor mee mag naar de village lijkt erg interesant om dat te mogen mee maken . Nog een vraagje heb je je geld al aan een goed doel kunnen besteden of zijn jullie nog aan het zoeken waar je het voor ga uitdelen,k'hoop dat ze er iets waardevols mee gaan doen.
    Verder is hier alles goed en zijn we al weer aan de voorbereidingen bezig voor jou, zoals kasten vullen want volgens Marcel komt er nu niks in huis,onzin hoor. Geniet zoveel als het kan van je laatste week daar en hopen je weer te ontmoeten op Schiphol als alles goed gaat. Wij gaan nog lekker van het zonnetje genieten zolang hij er is.

    De groetjes uit Wekerom.,

  • 21 April 2007 - 10:34

    Leida:

    Nog maar een weekje en dan zit het er weer op. Ik las pas in een blad het verhaal van iemand die daar ook naar toe gaat.
    Ik wens je een hele goede reis terug. Sterkte met afscheid nemen van de kinderen en alle anderen.
    Tot ziens op het werk.
    Groetjes

  • 22 April 2007 - 06:29

    Tanja:

    Hallo Anja zo je laatste week gaat in want 30 april kom je weer terug in Nederland begrijp ik. Nou wie had gedacht dat heel Nederland dan de vlag voor je uithangt (haha)Geniet van je laatste dagen en tot ziens.
    groetjes Tanja

  • 25 April 2007 - 18:55

    Nies:

    nog even een berichtje Ik hoorde van Bianca dat je ziek bent probeer nog een beetje te genieten van de laatste dagen. sterkte met de reis terug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Hallo, ik vind het erg leuk dat je een kijkje neem op mijn website, ik zou het ook erg leuk vinden als je een reactie achterlaat.

Actief sinds 18 Sept. 2006
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 36626

Voorgaande reizen:

01 Februari 2007 - 30 April 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: